فرودگاه بین المللی آبادان

 دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME  در فرودگاه آبادان

در ابتدا سایت ناوبری VOR/DME  در موقعیت مکانی 1000 متر از آستانه باند 14 راست در امتداد خط مرکزی باند و در منطقه ای خارج از محدوده فنس فرودگاه و دور از موانع مصنوصی و طبیعی واقع بود که بعد از شروع فعالیت سازمان منطقه آزاد اروند و قرار گرفتن مجموعه این اراضی در محدوده ی آن سازمان و برنامه های طرح توسعه سازمان و روند رو به رشد ساخت و ساز در منطقه دیری فارم ( ناحیه اداری ، تجاری و گردشگری ) از جمله اسپیس فریم ، نمایشگاه بین المللی و ... سبب بروز اختلال در سیستم ناوبری فرودگاه گردید که تداوم این توسعه، ممکن بود ایمنی و سلامت پروازها را در مخاطره قرار دهد.

لذا با توجه به موضوع مهم ایمنی پروازها، استفاده از سیستم کمک ناوبری dvor/dme در محدوده فرودگاه پیشنهاد شد که پس از مکاتبات و پیگیری های صورت گرفته توسط فرودگاه بین المللی آبادان و دلایل توجیهی طرح، پروژه خرید، نصب و راه انداری سیستم dvor/dme فرودگاه آبادان بصورت مشارکتی توسط سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت فرودگاه های کشور به تویب رسید.

 

تعریف سیستم:

DVOR (Doppler VHF Omnidirectional Radio)

این سامانه قادر به تامین اطلاعات زاویه ای موقعیت هواپیما نسبت به شمال مغناطیسی جهت استفاده خلبان می باشد.

از خصوصیات ویژه dvor:

دارای دقت بیشتر و بهتر نسبت به vor می باشد و همین امر احتملال خطا را کاهش می دهد.

با توجه به به روز بودن تکنولوژی ساخت آن و استفاده از مدارات دیجیتال و نرم افزارهای مدرن کنترل سیستم و چک آن از طریق نرم افزار امکان پذیر می باشد.

حداقل تاثیر پذیری نسبت به موانع و ساخت و سازهای اطراف سایت

می باشد.

DME (Distance Measuring Equipment)

سیستم اندازه گیری فاصله

این سیستم قادر می باشد فاصله دقیق هواپیما تا ایستگاه ایمنی زمینی ( دستگاه نصب شده در فرودگاه) را در اختیار خلبان قرار دهد.

 

 

اعتبار پروژه:

15 میلیارد ریال بصورت مشارکتی از محل اعتبارات شرکت فرودگاه های کشور و سازمان منطقه آزاد اروند.

آغاز و پایان:

کلنگ زنی ای پروژه در دی ماه 90 توسط مدیر عامل وقت شرکت فرودگاه های کشور و معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه آبادان انجام شد و در خرداد ماه 91 عملیات نصب و راه اندازی به پایان رسید.

عملیات وارسی پروازی:

عملیات جانمایی، نصب و راه اندازی توسط کارشناسان و متخصصان شرکت فرودگاه های کشور انجام گردید که به لطف خداوند در خرداد ماه 91 به پایان رسید و پس از تنظیمات سخت افزاری و تست های ایمنی زمینی برای گرفتن تاییدیه نهایی، وارسی پروازی (Flight Check) در 91/3/7  با موفقیت انجام گردید.

 


:
:

  سرویس های هوانوردی فرودگاه آبادان: (مربوط به برج)

 

1- مراقبت پرواز - Abadan Tower با فرکانس 118.100

2- تقرب پرواز - Abadan Approach با فرکانس 121.800

3- سیستم پخش اطلاعات هوانوردی - Abadan ATIS با فرکانس 126.850

 

سیستم های  هوانوردی فرودگاه آبادان:

1- ناوبری:

             سیستم های ناوبری NDB-VOR-DME-ILS

             این سیستمها در غالب طرح های DVOR/DME و NDB/DME موقعیت مکانی و زاویه ای را به هواپیما مخابره می کند که پرواز بدون داشتن این اطلاعات قادر به ادامه عملیات نیست.

             البته دستگاه ILS این فرودگاه در حال حاضر به علت نقص فنی خارج از سرویس می باشد

             ( راه اندازی دوباره این دستگاه طبق اعلام مدیریت در سال 91 صورت خواهد گرفت)

 

2- ارتباطی:

                - سیستم فرستنده و گیرنده ( ارتباط بین برج مراقبت ،خلبان و عوامل زمینی)

                - سیستم رکوردر ( ضبط مکالمات بین برجمراقبت پرواز و خلبان)

                - سیستم پخش اطلاعات هواشناسی، هوانوردی و فرودگاهی به خلبان (ATIS)

                - سیستم سوییچینگ

                - سیستم مبادله اطلاعات هوانوردی با سرعت و ایمنی بیشتر (MPLS)

 

3- امنیتی:

               - دستگاه X-RAY و Gate Way (بازرسی مسافزان و بار)

               - دوربین های مدار بسته در ترمینال و سرتاسر محوطه فرودگاه

 

نوشته: امیرحسین


:
:

 برای دریافت نقشه و چارت های پروازی فرودگاه بین المللی

آدرس های ذکر شده در زیر را تک تک در مرورگر خود وارد نمایید و یا بر روی لینک های زیر کلیک کنید،

ســـــــپس دانلود کنید.

 

http://s1.picofile.com/file/7105307311/Aa_iac2_1.pdf.html

http://s1.picofile.com/file/7105307739/Aa_iac4_1.pdf.html

http://s1.picofile.com/file/7105307953/Aa_iac4_2.pdf.html

http://s1.picofile.com/file/7105308060/Aa_SID1_1.pdf.html

http://s1.picofile.com/file/7105308167/Aa_SID2_1.pdf.html

http://s1.picofile.com/file/7105308381/Aa_STR1_1.pdf.html

http://s1.picofile.com/file/7105308595/Aa_STR2_1.pdf.html

http://s1.picofile.com/file/7105308923/Aa_STR2_2.pdf.html

http://s1.picofile.com/file/7105309244/AA_ADC.pdf.html

http://s1.picofile.com/file/7105310642/OIAA.pdf.html

 

توجه فرمایید که چارت های ذکر شده مربوط به سال 2011 می باشد.

نقشه های تقرب جدید فرودگاه آبادان، عملیاتی سال 2013 از لینک زیر قابل دانلود است:

(این نقشه ها با هدف گسترش هوانوردی و مخصوصا هوانوردی عمومی General Aviation در دسترس قرار داده شده است.

لینک اصلی: دانلود از اینــــــجا


:
:
[ برچسب:چارت های پرواز فرودگاه آبادان, ] [ ] [ امیر ] [ ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

پیشگفتار

فرودگاه آبادان در زمره اولین فرودگاههای کشور است که در سال 1320 توسط شرکت ملی نفت ایران احداث شده است. این فرودگاه در ضلع شرقی جزیره آبادان در موقعیت جغرافیایی 48 درجه و 13 دقیقه و 42 ثانیه طول شرقی و 30 درجه و 22 دقیقه و 16 ثانیه عرض شمالی در زمینی به مساحت 372/66 هکتار واقع گردیده است که از شرق و جنوب به شهر آبادان به فاصله 10 کیلومتر تا مرکز شهر، از شمال به خرمشهر و از غرب به رودخانه اروند و مرز کشور عراق منتهی می شود. کمترین فاصله فنس این فرودگاه تا مرز عراق 1800 متر در جنوب فرودگاه موقعیت باند 32R واقع گردیده است.
امکانات وب
Google

در اين سایت
در كل اينترنت